עורך דיו נפגעי גזזת

גידולים סרטניים בקרב נפגעי גזזת

גידולים סרטניים בקרב נפגעי גזזת
גידולים סרטניים בקרב נפגעי גזזת

מחלת הסרטן, שיש המכנים "המגפה" של המאה העשרים, עדיין נחשבת כאחד הגורמים המרכזיים לתמותה. גם במאה הנוכחית, למרות ההתפתחות המדעית המואצת, עדיין לא הצליחה הרפואה המודרנית להתגבר על כל סוגי הסרטן הקיימים אך מדי שנה מצטרפים טיפולי נוספים למיגור המחלה.

לאור זאת, מפתיע לגלות כי בשנות החמישים במאה הקודמת במדינה הטרייה ישראל התרחש דווקא תהליך הפוך: שלא ביודעין, טיפולים שעודדו הרשויות גרמו לתחלואת סרטן בקרב עולים חדשים.

רשלנות זו ארעה כאשר נציגי מדינת ישראל ביצעו טיפולי רנטגן על מנת למגר מחלה אחרת (מחלת הגזזת) ולטיפוליהן היו תוצאות מחרידות – רבבות אנשים לקו במגוון סוגי סרטן, בעיקר באזור הראש ובגידולים במוח.

כיום, לאחר עשורים רבים מודה משרד הבריאות בטעות ומעניק פיצויים לאותם נפגעים ולבני משפחותיהם.

על הגידולים השונים במוח וכיצד ניתן לממש את הזכות לפיצויים נרחיב במאמר הנוכחי.

מהו גידול סרטני וכיצד הוא נוצר?

גידול סרטני הוא תהליך שמתחיל כאשר תאי הגוף מתחילים בייצור מאסיבי תאים המצטברים באזור אחד. כאשר הגוף בריא תאי הגוף מתחלקים ובונים את האיברים השונים. עם השנים, התאים החדשים שנבנו מחליפים תאים מתים ומאפשרים לגוף להירפא בתהליך טבעי (כמו למשל, כאשר אנו נפצעים או נכווים ותאים חדשים נוצרים על מנת להחליף את התאים שניזוקו).

כאשר התאים מתחילים להתחלק בצורה לא מאוזנת עקב סיבות שונות לעתים המנגנון הטבעי בגוף "מתקלקל" והתאים מתחילים בייצור מוגבר. כאשר תאים נוספים אלה "נערמים" זה על זה נוצר "גידול".

חלק מהגידולים אינם ממשיכים ומתפתחים – אותם אנו מכנים "שפירים". אך כאשר סרטן מתפשט באזורים שונים בגוף התופעה של התחלקות לא-בריאה של התאים עוברת מאיבר לאיבר וממשיכה ליצור "צמתים" נוספים והצטברות תאים המפריעה לפעילות התקינה של הגוף. כנגד

גידולים אלה יתבצעו טיפולים שונים כגון הקרנות וכימותרפיה, על מנת "לאתחל" את המערכת וליצור תאים בריאים.

מה יכול לגרום לסרטן?

הגורמים השונים לסרטן עדיין נחקרים, אך אחד מהגורמים הידועים הוא חשיפה לקרינה. בין השאר, קרינה הנגרמת בתהליכים רפואיים כמו צילומי רנטגן. קרני הרנטגן עשויות לפגוע בתהליכים טבעיים בגוף (כמו גם בהתפתחות עובר או מערכות הרבייה). לכן, כאשר אנו עוברים צילום רנטגן נשהה בחדר לבדנו בעוד טכנאי הרנטגן יעבדו מחוץ למחיצה סגורה. את איברי הרבייה יכסו "מגנים" דרכם קרני הרנטגן אינן עוברות.

מידע זה קיים היום – אך מה התרחש לפני מספר עשורים?

שנות החמישים –שימוש מסוכן בקרני הרנטגן

בעבר הלא רחוק שימשו קרני הרנטגן לא רק על מנת לתעד את המתרחש בחלק הפנימי של הגוף, אלא גם על מנת לבצע טיפולים כנגד מחלות מדבקות שונות. בין המחלות הללו הייתה מחלת הגזזת – מחלה שכיחה שפגעה בעיקר בילדים מתחת לגיל 7 וגרמה לקרחות, סימני מוגלה על הקרקפת (כתוצאה מזיהומים נלווים) ואף לסדקים בעור ועיוותים בציפורניים. כיום, תסמיני מחלה זו נפתרים באמצעות משחות או טיפול תרופתי, אך בשנות החמישים הדרך היחידה אותה הכירו הרופאים לטיפול במחלה הייתה באמצעות קטילה של הפטרייה על ידי קרני רנטגן.

נלחמים בגזזת: טיפולי הרנטגן באזור הראש שגרמו לסרטן

הילדים הצעירים שנחשד כי חלו בגזזת ובני משפחותיהם עברו טיפולים במרכזים שהוקמו לשם כך. ראשם היה נחשף לקרני הרנטגן, כאשר הצוות המטפל לא שיער שלטיפול זה יהיו השלכות מרחיקות לכת. עם השנים, כאשר הילדים התבגרו הסתברה האמת המרה. ההקרנות הללו גרמו לסוגי סרטן שונים וביניהם גם לגידולים בעיקר באזור הראש – אותו אזור שנחשף יותר מכל לקרני הרנטגן המזיקות.

הגזזת – הודברה, אך חלק מהילדים, שהפכו ברבות השנים גם להורים ולסבים נאלצו לעבור טיפולים נוספים – הפעם כימותרפיים והקרנות נוספות על מנת להילחם במחלת הסרטן.

מאתרים את מטופלי הגזזת ומוודאים כי יקבלו את הפיצויים המגיעים להם מהמדינה

בעוד חלק מהחולים לא זכה לפיצויים בחייו ואחרים לא הכירו את זכויותיהם, קם ארגון שמטרתו לאתר את חולי הגזזת וליידעם על זכויותיהם. אך, עם זאת, המדינה המשיכה להילחם בבתי המשפט על ההכרה בהקרנות כסיבה לגורם לתחלואה.

עורכי דין שהתמחו בנושא ולמדו אותו לעומק מסייעים היום לנפגעי הסרטן הסובלים מגידולים באזור המוח, מסרטן בבלוטת התריס וממחלות נוספות כתוצאה מההקרנות.

כיצד ניתן להגיש תביעה זו? מה תצטרכו להוכיח על מנת לזכות בתביעת הפיצויים?

על פי חוק לפיצוי נפגעי גזזת ושאריהם, שנחקק בשנת 1994, חולים שטופלו כנגד מחלת הגזזת באמצעות קרינת רנטגן יוכלו לזכות לפיצוי. החוק מגדיר את טווח הזמנים של העלייה לארץ בין השנים 1946-1960 ומתמקד בחולים שסבלו מגידוליים סרטניים לאחר טיפולים. נתון נוסף שנבדק על מנת להוכיח את הזכאות לפיצויים הוא המדינה ממנה הגיעו העולים לארץ. במקרים רבים עולים עברו מסלול פתלתל בדרך אל האוניה (כמו עולים ממרוקו שהגיעו לעתים דרך מדינות אירופה). במקרים אלה כל מסמך, תמונה או עדות מילולית המתארת את דרך הטיפול תסייע לעורך דין בהגשת התביעה למשרד הבריאות על מנת לקבל את הפיצויים.

מה סכום הפיצויים הקבוע בחוק?

הפיצויים לנפגעי הגזזת משולמים באופן חד פעמי, על בסיס אחוזי הנכות הרפואית לאחר הטיפול. חלק מהמטופלים זוכים לפיצוי מוקטן בהתאם לחומרת המחלה, אך מי שהוכיחו כי הם סובלים מנכות רפואית בשיעור של בין 40% ל-74% יהיו זכאים לפיצוי של מעל 90,000 שקלים, ובקצבה חודשית מיום גילוי המחלה (שנת ה"0" הינה 1995 שנת חקיקת החוק). נפגעים שקיבלו אחוזי נכות רפואית מעל 74% יהיו זכאים לפיצוי בסכום כפול.

לסיכום, אם אתם נמנים על הנפגעים מהטיפולים כנגד מחלת הגזזת מומלץ לפנות לעו"ד המומחה בתהליך הגשת התביעה ולהציג את המסמכים הרפואיים המתאימים כמו גם ההוכחות לעלייה מאחת מהמדינות שהעולים ממנה נאלצו לעבור את הטיפול. נציין כי לאור גילם המופלג של הנפגעים התהליך קצר יחסית וסיכויי ההצלחה לקבלת הפיצוי באם יש בידכם את המסמכים הדרושים גבוהים.

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות – לחצו כאן וצרו עמנו קשר

 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!