חולים באקוסטיק נוירומה (שוואנומה)

פיצוי נפגעי גזזת

עם קום המדינה, עולים ממדינות צפון אפריקה (בעיקר) אובחנו כבעלי סיכון לנשיאת מחלת ה"גזזת". מחלה עתיקת יומיים שמקורותיה עוד מהמאה הראשונה לספירה, ונגרמת בשל פטריה התוקפת את הקרקפת וגורמת להופעת פצעים ואף הפרשות מוגלתיות. עד תחילת המאה ה-20 חולי גזזת היו מופרדים מהחברה למשך שנים רבות, בדומה למצורעים, וילדים חולי גזזת למדו בבתי ספר נפרדים.

מתחילת המאה העשרים, עד שנות השישים, טופלו נפגעי גזזת, או עולים שחשודים כנגועים במחלה, באמצעות הקרנות וטיפולי רנטגן חזקים – שהוכחו כיעילים בטיפול במחלה המדבקת. בשני העשורים הראשונים של המאה ה-20, כמעט 40% מתלמידי בתי הספר בירושלים היו נגועים במחלה, ולכן בתי החולים בערים תל אביב וירושלים החלו בטיפול מאסיבי של כלל אוכלוסיית הילדים באזור.

אם מדובר במחלה מדבקת – מדוע המדינה מפצה את נפגעי הגזזת?

יהודים יוצאי מרוקו ומדינות צפון אפריקה, יוצאי רומניה, וכן חלק מערבי הגליל, שהגיעו לארץ מעט לפני קום המדינה, וגם לאחר הקמתה, עברו טיפולי הקרנות על מנת לבלום את מחלת הגזזת. בפועל, הטיפולים עצמם הובילו לחולי כבד בהרבה. המרכז הלאומי לנפגעי גזזת, מסייע בקבלת הפיצויים במסגרת החוק לפיצוי נפגעי גזזת התשנ"ד 1994.

למה גרמו הטיפולים נגד גזזת?

נפגעי הטיפולים כנגד גזזת, שחלו לאחר הטיפולים בסוגי סרטן שונים, התקרחו או שיערם הפך דליל – יוכלו לתבוע, ולקבל פיצויים. רשימת המחלות המוגדרות היום בחוק היא:

• נירומה אקוסטית (שוואנומה)
  • גידולים מוחיים
  • מנינגיומה
  • אדנומה של בלוטת ההיפופיזה
  • גידולים סרטניים במוח
  • לוקמיה
  • מחלות סרטניות מהצוואר ומעלה
  • סרטן בבלוטת התריס/רוק
  • התקרחות
  • נזקים נפשיים
  • ועוד…
פיצוי נפגעי גזזת

פיצוי נפגעי גזזת – תהליך הגשת תביעת גזזת

בניגוד לתביעות אחרות, עליהן חל חול התיישנות לאחר שבע שנים – כאשר אנו אומרים את צמדג המילים "תביעה גזזת" , חשוב לציין כי נפגעי הטיפול כנגד גזזת יכולים לתבוע את המדינה על טיפולים שבוצעו החל משנות הארבעים. אך כיצד ניתן להוכיח כי אכן עברתם את ההקרנות? בפועל, המסמכים המוצגים בפני הועדות כוללים את תהליך העלייה לארץ, וכן את ארץ המוצא, כמו גם עדויות על מיקום טיפולי ההקרנות.

יש להציג מסמכים רפואיים המעידים על הפגיעה הפיזית ללשכה הרפואית, המעבירה את הבקשה למרכז הלאומי לנפגעי גזזת. ולאחר עמידה בפני ועדת מומחים מחליטה הועדה האם להכיר בתביעה גזזת, או לדחות אותה.

גם שארים זכאים לפיצויים

גם בני זוג של מטופלי הגזזת וילדיהם עשויים להיות זכאים לפיצויים בתנאים מסוימים. בן זוג של הנפטר הזכאי בעת פטירתו, או ילד של נפגע גזזת שהיה קטין או במהלך שירות צבאי בעת פטירתו של הזכאי יכול להגיש את הבקשה, להלן תביעת שארים גזזת.

מדוע חשוב לפנות לעו"ד המתמחה בתחום?

על מנת לזכות בייצוג הולם, חשוב לפנות לעו"ד המתמחה בתחום זה ויכול לייצג אתכם מול הועדות הרפואיות, זאת בניגוד לחברות שמסייעות לכם למלא טפסים בלבד. תביעות אלה, במיוחד במקרה של פיצוי נפגעי גזזת, מעניקות רק  הזדמנות אחת לתביעה, אם לא השגתם מסמכים נוספים, ולכן חשוב להצליח בהגשת התביעה בפעם הראשונה.

לקריאה נוספת אודות תביעות גזזת

החוק לפיצוי נפגעי גזזת