תביעות אובדן כושר עבודה

ביטוח לאומי פטור ממס הכנסה וגמלת שירותים מיוחדים

מס ההכנסה בישראל מחושב בצורה פרוגרסיבית, כאשר עובדים שכירים ועצמאיים משלמים על פי אחוזים מהכנסותיהם בהתאם לגובה ההכנסה. עם זאת, על מנת להתחשב במצב רפואי, משפחתי או דמוגרפי מיוחד, רשויות המס מעניקות הנחות על המס בדמות נקודות זיכוי או פטור מלא לזכאים. אחת הסיבות הנפוצות המזכות רבים בסכום פטור ממס הכנסה היא נכות פיזית בדרגה גבוהה.

במדינות רבות בעולם, בעלי נכויות פיזיות אינם עובדים כלל או עובדים שעות מעטות. אך, חלק מצומצם באוכלוסייה עובד במשרה חלקית או מלאה שעשויה להגיע לכדי חבות מס. בעלי נכויות אחרים פותחים עסקים אך אינם עובדים בהם ומשלמים מס הכנסה על ההכנסות שלהם מהעסק. לכן, פטור ממס הכנסה יכול לחסוך סכומים שיכולים להתחיל ממאות שקלים ולהסתכם במעל 600,000 ₪  (תקרת הפטור השנתית הקבועה בחוק). חשוב לדעת כי גם מהכנסה הונית, עליה יש גם לשלם מס הכנסה, ניתן להגיע לפטור עד לסכום של כ 74,000 ₪.

נשאלת השאלה – כיצד אפשר ליהנות מפטור זה ומה התהליך הנדרש על מנת להשיגו? העובדה כי אדם זוכה להכרה במקום העבודה או בסביבתו הקרובה אינה מעניקה לו באופן אוטומטי את הפטור ממס. יש לעבור תהליך מול הביטוח הלאומי על מנת לזכות לפטור זה.

כיצד עובד התהליך של קבלת פטור ממס הכנסה?

על מנת לקבל פטור ממס הכנסה יש לעבור מספר שלבים מול הביטוח הלאומי. חלק מהתהליך הוא קביעת אחוזי הנכות הקבועה (צמיתה) או זמנית באמצעות ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי. ועדות אלה בוחנות את התיקים הרפואיים ומבצעות בדרך כלל שאלון לאחר ביקור בביתו של המבוטח על מנת לקבוע אילו פעולות הוא מסוגל לבצע בעצמו ואילו פעולות יצריכו עזרה מבן משפחה או מטפל.

לאחר מכן, הוועדה תקבע אחוזי נכות שעל פיהם תחושב הזכאות לפטור ממס הכנסה, אם קיימת. תהליך זה יארך בדרך כלל מספר חודשים ויאפשר לא רק פטור ממס הכנסה בעתיד, אלא גם זיכוי על המס ששולם בעבר. לכן, יש משמעות רבה להגשת התביעה בצורה הנכונה, תוך הכנה מתאימה לוועדות הרפואיות על מנת לעבור אותן עם קביעת אחוזי הנכות המקסימליים עבורכם.

האם גם נכות זמנית יכולה לשמש עילה ל- פטור ממס הכנסה? התשובה לכך תלויה בתקופת הנכות. על פי חוקי הביטוח הלאומי, נכון לשנת 2019 בעלי נכות רפואית בשיעור של 100% עבור ליקוי אחד או נכות בשיעור של 90% עבור מספר ליקויים לתקופה של 185 ימים יכולה לזכות בפטור.

האם כל סוג של נכות נחשב לצורך פטור ממס הכנסה?

בדומה לדרך בה מחושבות קצבאות רבות המוענקות לזכאים על ידי הביטוח הלאומי, הפטור מתשלום מס הכנסה מבוסס גם על נכויות מסוימות. נכויות אלה נקבעות על פי החוק לפיצוי נכי מלחמה, רדיפות הנאצים, נפגעי פעולות איבה, נכים על פי "חוק הנכים", נכים לפי חוק הגזזת וכן נכים שנפגעו במקום עבודתם או במהלך פעילות התנדבותית כלשהי. עיוורים וליקוי ראייה זכאים לפטור במסגרת חוק נפרד.

איך אפשר להתכונן לוועדה הרפואית?

כאשר נעזרים בעו"ד מומחה לתביעות נגד הביטוח הלאומי ולקביעת אחוזי הנכות, מקבלים לא רק מידע מקיף על המסמכים הדרושים על מנת לעמוד בפני הוועדה אלא גם הכנה מקצועית לוועדה עצמה. פעמים רבות אנשים הסובלים מלקות כלשהי מצליחים לתפקד במסגרת עבודתם. דוגמה טובה לכך ניתן לראות, למשל – במפעל חייו של הסופר והאסטרופיזיקאי סטיבן הוקינג שהמשיך לעבוד ולפעול למרות מחלת ה – ALS שהובילה לשיתוק מוחלט של גופו. לו היה סטיבן הוקינג בארץ ועומד מול הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי עוד בתחילת התפרצות המחלה, יתכן ולא היה מסוגל לזכות באחוזי נכות מספיקים על מנת לזכות בפטור ממס. מדוע? מטרת הביטוח הלאומי לשלם את הסכום הנמוך ביותר האפשרי למקבלי הקצבאות. לכן, אחוזי הנכות נקבעים במשורה ולאחר תהליך בירוקרטי מפרך.

עורכי דין המתמחים בעבודה מול ועדות אלה, יודעים להכין את התובעים לוועדה הרפואית על מנת שיוכלו להמחיש בצורה הטובה ביותר את מגבלותיהם בחיי היום יום.
חשוב להבין: מטרתה של הכנה זו אינה להונות את הביטוח הלאומי, דבר המוגדר כעבירה על החוק. המטרה היא להציג בצורה הטובה ביותר את המצב הרפואי האמיתי על מנת לקבל את כל הסיוע הפיננסי הדרוש, הן מבחינת קצבאות נכות וניידות והן מבחינת פטור ממס הכנסה. עורך הדין עורך עם המטופל סימולציות של הוועדה ובמקרים רבים גם מייצג אותו מולה. חשוב לדעת כי אם נכשלים בקבלת אחוזי הנכות המלאים לא ניתן יהיה לקבל את הפטור ללא ערעור וניסיון חוזר להגשת הבקשה. לכן, על מנת לקצר את התהליך הארוך ממילא כדאי לבצע אותו בצורה הנכונה כבר בהתחלה.

מדוע אתם צריכים להילחם על זכויותיכם במקרה של נכות? שאלה נפוצה העולה לא אחת בדיונים מול הביטוח הלאומי היא – מדוע המבוטחים צריכים להילחם על זכויותיהם לקבלת הפיצויים והזכויות המגיעות להם? מדוע הם זקוקים לשירותיו של עו"ד בתחום? חשוב לדעת כי החוק אינו מחייב שימוש בשירותי עו"ד אלא ניתן להגיש את הבקשה לבד. עם זאת, בדומה לערכאות משפטיות, כאשר נעזרים באדם מנוסה ובקיא  בדרך בה מתקבלות ההחלטות בוועדות אלה, קיים סיכוי גבוה יותר למקסם את אחוזי הנכות ולזכות לפטור המיוחל.

האם ניתן להציג בפני הוועדה החמרה במצב הרפואי? אכן כן. אם בעבר הגשתם תביעה לביטוח הלאומי וקבלתם אחוזי נכות נמוכים מאלה הנדרשים לקבלת הפטור מתשלומי המס יתכן ועם החמרה של המצב הרפואי תוכלו לזכות לפטור זה. את הבקשות המכונות "החמרת מצב" מגישים בצורה דומה לבקשה ראשונית לקביעת אחוזי נכות.

חשוב לדעת, לפני סיכום, כי מלבד פטור ממס הכנסה, קביעת אחוזי נכות גבוהים יכולה לסייע גם למי שרכש ביטוח בריאות פרטי או ביטוח סיעוד ומעוניין לממש את הפוליסה. כאשר הביטוח הלאומי קבע אחוזים מסוימים, קל יותר לעבור את המבדקים של חברות הביטוח הפרטיות (הם אינם מתבססים רק על האחוזים הללו).

לסיכום, על מנת פטור ממס הכנסה מומלץ להסתייע בעו"ד המתמחה בתחום התביעות כנגד הביטוח הלאומי ולעבור וועדה רפואית של הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי הנכות. השווי של הטבה זו יכול לנוע בין מאות שקלים בודדים למאות אלפים בשנה. הסכומים הללו מתקבלים גם רטרואקטיבית ולכן הגשת התביעה משתלמת במיוחד.

חשוב לומר כי פטור ממס הכנסה או גמלת שירותים מיוחדים נבדקים כל מקרה לגופו , וטוב להיוועץ עם עו"ד לתביעות ביטוח אשר מנוסה מזה שנים בתביעות נגד ביטוח לאומי.

 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!