גמלת נכות מעבודה
גמלת נכות מעבודה

תביעת נזיקין

התיישנות תביעת נזיקין

תביעות נזיקין נועדו לפצות את האדם בשל פעולה שהתבצעה ברשלנות וגרמה לנזק, או לחילופין פעולה שבוצעה במזיד וגרמה לתוצאה דומה. עם זאת, החוק קובע מגבלה של שבע שנים מהרגע בו ארע המקרה שבעטיו הוגשה התביעה, לאחר מכן חלה התיישנות ולא ניתן לתבוע.

למרות הקביעה הקיימת בנוגע להתיישנות, קיימים סייגים גם לחוק זה, מקרים כמו תביעות על אירועים שהתרחשו כאשר התובע היה קטין, או כאשר הנזק התגלה רק שנים רבות לאחר ביצוע אותה פעולה רשלנית.

נעמוד בקצרה על הסיטואציות השונות המאפשרות לתבוע תביעת נזיקין, גם לאחר שעברו שבע שנים מאז אותה התרחשות שגרמה לנזק.

התיישנות תביעת נזיקין – מה קורה כאשר התובע הוא קטין?

לעתים, מקרה שארע כנגד קטין מצדיק מתן פיצוי, אך הקטין עדין לא היה כשיר להגיש תביעה, או לא היה מודע לעובדה כי מדובר באירוע המצדיק פיצוי. במקרה זה, ספירת שבע השנים להתיישנות אינה מתחילה מהרגע שבוצע המחדל אלא מהרגע בו הקטין הגיע לבגרות – דהיינו מהגיעו לגיל 18.
ניתן לטעון, באופן כללי, כי כל נזק שנגרם לקטין לפני הגיעו לגיל 18, יאפשר לו לתבוע תביעת נזיקין עד לגיל 25, ומקרי התיישנות תביעת קטין אינם עומדים במגבלת שבע השנים. כל זאת, למעט, אם הקטין נפטר במהלך תקופה זו, ולכן יורשיו אינם יכולים לתבוע במקומו את תביעת הנזיקין.

מה קורה אם הנזק התגלה רק שנים לאחר הפעולה שגרמה לו?

סוג דומה של תביעות הזוכות להארכה מסוימת של תקופת ההתיישנות הוא תביעה על אירוע שהתרחש, גרם לנזק, אך תוצאות הנזק התגלו רק שנים מאוחר יותר. מקרה זה מכונה "התיישנות כשרכיב הנזק התגלה באיחור".
על מנת להבין מהו רכיב הנזק יש לזכור כי לתביעת נזיקין שלושה רכיבים עיקריים: ביצוע פעולה בצורה רשלנית, נזק שנגרם בעטיה והוכחת הקשר הסיבתי בין אותה פעולה לנזק שנגרם.
לעתים, הפעולה מתרחשת בשנה מסוימת, אך רק לאחר שמונה שנים מתגלה הנזק שגרמה. אם ניתן להוכיח כי עברו פחות מעשר שנים (המהוות הרף העליון לתביעת נזיקין מסוג זה) ניתן עדיין להגיש את התביעה.

ומה אם התובע לא ידע את כל הפרטים הנוגעים לעילת התביעה?

הסוג האחרון של התביעות המאפשרות הארכה מסויימת של תקופת ההתיישנות על פי החוק הוא מקרה שבו התובע לא היה מודע לזכותו לתבוע, לכלל העובדות הנוגעות לתביעה, וכן – כלשון החוק – אם נהג כשורה ואף "בזהירות סבירה לא יכול היה למנוע אותן".
תביעות אלה מעניקות את היתרון המכונה "הארכת תקופת ההתיישנות – התיישנות שלא מדעת" ומעניקות לתובע ארכה נוספת להגשת התביעה. עם זאת, יש לסייג, חובת ההוכחה קיימת על התובע כי באמת לא ידע את כלל העובדות הנוגעות למקרה האמור.

לסיכום, למרות העובדה כי פעמים רבות תביעות נדחות בשל התיישנות, לעתים ניתן להשתמש בכלים המוענקים על פי חוק לתובעים להארכת תקופה זו. אם אתם בספק, מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה ולוודא האם תביעתכם עומדת בתנאי אחד מהמקרים המוזכרים לעיל.

לקריאה נוספת אודות תביעות נזיקין


תביעת נזיקין – חשוב שיהיה לצידכם עו"ד נזיקין מיומן

בעבר הרחוק, תביעת נזיקין הייתה מושג מוכר רק בקרב יודעי דבר ואנשים מעולם המשפט, או קרובי משפחותיהם. אנשים שסבלו מפציעות ופגיעות יומיומיות ברחוב, בעבודה או בבית לא היו מודעים לזכויותיהם. הם שילמו את המחיר הכספי, הגופני והנפשי בעקבות הפציעה או הפגיעה כי הם לא ידעו שיש אופציה אחרת, ופשוט המשיכו הלאה בחייהם. היום ברור שיש מה לעשות, ותביעת נזיקין מהווה פרוצדורה משפטית מוכרת בכל בית שקורית אלפי פעמים בשנה. אם גם אתם מתעניינים בה, מובן שתרצו שיהיה לידכם עורך דין אשר ליווה תביעת נזיקים הדומה ככל הניתן לזו שלכם, ורצוי במשך פעמים רבות בקריירה.

תביעת נזיקין עומדת על הפרק? קודם כל חשבו היטב

בעבור עורך דין, קל ללכת על הפתרון הזמין ולהגיד ללקוח פוטנציאלי "אין בעיה, אני איתך", גם אם אין לו קייס. עורך דין מנוסה ובעל אינטגריטי מספק, לעומת זאת, לא יתבייש להגיד ללקוח הפוטנציאלי שהקייס שלו לא יחזיק מעמד בבית המשפט, ולו רק בשם האינטגריטי המקצועי שלו. רק לאחר מתן אישור רשמי מעורך דין מומחה שאכן, מדובר בתביעת נזיקין מוצדקת בעלת סיכוי לזכות בבית משפט, אשר לצאת לדרך

אז למה לצפות מתביעת נזיקין?

כצפוי, כל תביעת נזיקין תתחיל משיחה מקדימה עם עורך הדין שיברר לעומק את פרטי המקרה. עורך הדין ישמח להנחות אתכם מהן הראויות והעדויות שעליכם לאסוף. צילום או הקלטה מזירת התאונה? צילומים וחוות דעת רפואיות? עדי ראייה? בכל מקרה, להבדיל מתחום המשפט הפלילי, שבו על הפרק נמצא עונש מאסר, במקרה של דיני נזיקין יהיה על התובע ועורך דינו להוכיח את המקרה "רק" ב-51%.

מכאן והלאה, ניתן יהיה לצפות לעירובה של חברת הביטוח שבה התובע מבוטח. עורך הדין יקבע את האסטרטגיה שעל פיה תתקיים אותה תביעת נזיקין ואף יגבש ביחד איתו את הסכום שאותו הם יתבעו.

מן הסתם, האינטרס של התובע והאינטרס של חברת הביטוח הם מנוגדים. התובע ירצה שהסכום יהיה גבוה ככל הניתן, חברת הביטוח תחפש פרצות בחוק ותנסה להתנער מהמקרה, על מנת לצמצם עלויות או למנוע אותן לחלוטין. במקרה כזה, יתכן והמושג "פשרה" יעלה על הפרק. האם באמת יש ללכת על הפשרה? האם בכלל עדיף ללכת על כל הקופה ולדבוק בגרסה הראשונית, על מנת להגיע לאותם פיצויים מירביים? תלוי באותה תביעת נזיקין, תלוי בנסיבות, תלוי בעורך הדין.

בכל מקרה, יתרון משמעותי שיש לתביעת נזיקין הוא העובדה ששכר עורך הדין נובע מהסכום של הפיצויים. מכאן אפשר להבין שני דברים:

1)אתם לא צריכים שיהיה ברשותכם סכום כסף בהישג יד, אלא אפשר לדבר על זה לאחר הזכייה המיוחלת,

2)לעורך הדין יש את כל הסיבות להתאמץ בשבילכם ולעשות מעל ומעבר, גם בשבילכם וגם בשבילו.

אז אם בענייני תביעת נזיקין עסקינן, מה עלינו לעשות?

אם תבחרו בקפידה את עורך הדין שילווה אתכם לתוך תהליך ארוך ומסועף זה, תצאו נשכרים. יש כאלו שנוטלים את המושכות לבדם ומרגישים שהם יהיו מסוגלים להתמודד עם מיטב עורכי הדין של חברות הביטוח. מדובר בתהליך לא פשוט כלל, אשר יש צורך לגייס לכבודו את כל הידע והמומחיות מעולם המשפט. ידע ומומחיות שלאזרח הפשוט אין, ואי אפשר לגשר על הפערים הללו.

עורכי הדין של שפרגר ושות' ישמחו ללוות אתכם לתוך התהליך הזה. נכון, הוא לא תמיד קל, תרגישו שאתם נמצאים במבחן, אבל אנחנו נעשה מעל ומעבר כדי שתעמדו בו ובמתח המלווה אליו, כל הדרך לתוצאה המיוחלת.

WhatsApp
Facebook
Email
LinkedIn
 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!