החמרת מצב נכות כללית
החמרת מצב נכות כללית

אירוע לב – זכויות

זכויות לאחר התקף לב

הלב האנושי מדומה פעמים רבות למנוע המפעיל את הגוף. הוא אחראי על זרימת הדם בגוף, על המעבר של חומרים חשובים לתאים ומהם ועל אספקת החמצן לריאות כאשר המולקולות מתחברות לתאי הדם האדומים.

כשלים שונים בפעילות הלב הנובעים ממאמץ יתר, השמנה, התרגשות או מחלות מולדות עשויים להוביל להתקף לב שיכול להוביל לשלל בעיות פיזיולוגיות אחרות הנובעות מאי אספקת הדם למוח למשך זמן קצר, מנפילה בעקבות התקפת הלב או מהגבלות שונות הנובעות מהישנותם של אירועי הלב.

מלבד התקפות הלב עצמן, פעמים רבות מבוצעות פעולות מנע על מנת להרחיב את העורקים, צנתורים המיועדים לאבחן בעיות לב שונות או ניתוחים שונים המיועדים להחזיר את גופו של המטופל לשגרה לאחר שבדיקות מאמץ הוכיחו קשיים שונים בספיקת הלב.
כל הטיפולים הללו משפיעים לא רק על מצבו הפיזי של המטופל אלא גם על מצבו הפיננסי – חוסר היכולת לעבוד בימי הטיפול והאשפוז הנלווה אליהם וכן בימים בהם עליו להישאר בביתו על מנת להתאושש.

מי מפצה על חוסר היכולת לעבוד לאחר התקפת לב?

הביטוח הלאומי מאפשר לחולי לב לקבל פיצוי על התקופה בה שהו בבית החולים או נאלצו להישאר בביתם על מנת להחלים מניתוח מונע.

על מנת ליצור אחידות בתנאים אותם מקבלים חולי הלב השונים נקבעו הנחיות בביטוח הלאומי בדבר תקופת ההחלמה לאחר כל פרוצדורה רפואית.

בהתאם להנחיות אלה, שפורסמו בחוזר מיוחד על ידי הביטוח הלאומי בסוף שנת 2016, לאחר אירוע לב וטיפולי לב נקבעת נכות מלאה לתקופה של שלושה חודשים ולאחר מכן נבדקת הפעילות הלבבית.

בחלק מהמקרים יקבעו למטופל 50% של נכות גופנית (שיזכו בפיצוי מכח נכות זו) ובמקרים אחרים, כאשר הפעילות הלבבית תקינה והאדם יכול לחזור לעבודה מלאה יקבעו לו 0% נכות – דבר שישפיע באופן מהותי על הקצבאות והתשלומים החודשיים לאחר הנכות.

חשיבות קביעת אחוזי הנכות הרפואית

הביטוח הלאומי מבצע תהליך של קביעת "אובדן כושר השתכרות" לכל אדם שעבר אירוע לבבי או ניתוח הקשור לפעילות הלב וכן הריאה כתוצאה מאירוע לבבי. אך, יש לשים לב לנתון משמעותי חשוב – על פי ההנחיות אדם שנקבעו לו פחות מ-40% נכות לא יזכה לפיצוי עבור אובדן כושר השתכרות אך ניתן יהיה לקבוע מגבלות ספציפיות במהלך עבודתו (כמו למשל – למנוע ממנו לבצע פעילות פיזית קשה מעבר למשקל מסוים או המנעות מטיפוס לגובה).

מה עושים אם חלק מהותי מהעסקה של אדם קשור לפעילות הפיזית?

אחד הגורמים העשויים לגרום לכך שאדם יאבד את מקום עבודתו או יזכה למשכורת מופחתת לאחר אירוע לב הוא ההגבלות עצמן במהלך תהליך השיקום ולאחריו.

לדוגמה, אדם שעובד כשכיר בחברת הובלות ואינו מסוגל לשאת פריטים כבדים עשוי לגלות כי כושר עבודתו נפגם.

לכן, לפני פנייה למימוש הזכויות הרפואיות מול הביטוח הלאומי מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה המסוגל לא רק לרכז את המסמכים הרפואיים המעידים על מחלתו של אותו אדם וההשלכות העתידיות שלה, אלא גם מסוגל לנתח האם תהיה לכך השפעה בעתיד על עיסוקו של אותו אדם.

אירוע לב כתאונת עבודה

במקרים מסוימים אירוע לב יכול להתרחש במהלך העבודה כתוצאה מתקופה של לחץ מאסיבי (כמו לפני הגשת גרסה חדשה למוצר עם דד ליין דחוק) או לאחר ויכוח קולני במקום העבודה עם קולגה או מעסיק.

במקרים אלה, אם ניתן להוכיח כי אירוע הלב אירע בסמיכות לויכוח או במהלכו הפיצוי שיתקבל יהיה כפיצוי עבור תאונת עבודה.

קביעת נכות ושעות טיפול גם לגמלאים שעברו התקפת לב

עד כה התמקדנו בזכויות הפיצויים לאנשים עובדים על ידי הביטוח הלאומי. אך פעמים רבות אירועי לב מתרחשים דווקא בגילאים מאוחרים יותר לאחר שאדם פרש מעבודתו ויצא לגמלאות.
במקרה זה כושר השתכרותו אינו נפגע כתוצאה מאירוע הלב או מניתוח שנועד למנוע התקפת לב. האם בכל זאת אדם זה זכאי לקביעת אחוזי נכות ולאפשרות לקבל פיצויים? בישראל, לא ניתן לקבל בעת ובעונה אחת שתי קצבאות. כאשר אדם הגיע לגיל זקנה (גיל שונה לגברים ונשים המשתנה לאורך השנים) הוא מתחיל לקבל קצבת זקנה, גם אם בעבר נקבעה לו קצבת נכות.
לכן, יש חשיבות גבוהה לניתוח מצבו הרפואי בשנים שקדמו ליציאה לפנסיה תוך מקסום הזכויות הרפואיות לפני.

לאחר היציאה לגמלאות, במקרה שאירוע הלב הוביל לירידה בתפקוד ולקביעת "החמרת מצב" ניתן לממש זכויות רפואיות אחרות כמו שעות טיפול המוענקות על ידי מטפל זר לאורך היום כולו (במקרה שאותו אדם הגיע למצב סיעודי) או מטפל ישראלי המעניק מספר שעות טיפול המסייעות לאיכות חייו של אותו אדם.

מימוש זכויות לאחר התקף לב במסגרת ביטוחים פרטיים

חשוב לזכור כי לאחר אירוע לב קיימות אפשרויות נוספות לקבל פיצוי במסגרת הרחבות של הביטוח המוצע על ידי קופת החולים הכללית, פוליסות ביטוח בריאות פרטיות וכן פוליסות המוצעות על ידי מקום העבודה.
למקסום הזכויות הרפואיות במסגרת הפוליסות הנוספות מומלץ להתייעץ עם עורך הדין המגיש את התביעה לביטוח הלאומי ולבחון האם ניתן לקבל תשלום חד פעמי או קצבה חודשית עבור המחלה החדשה שהתגלתה.

לסיכום, אירוע לב, צנתורים וטיפולים נוספים המוענקים על ידי המחלקות הקרדיולוגיות בבתי החולים עשויים לשנות את חייו של אדם מקצה לקצה, אם למשך זמן קצר של מספר חודשים או לאורך כל חייו. פניה נכונה לביטוח הלאומי וכן בחינת האפשרות למימוש הפיצוי המגיע לכם על ידי חברות הביטוח השונות המעניקות פיצויים לחולים במחלות שונות או מאבדים את אפשרותם להשתכר תבטיח מימוש מלא של הזכויות. לעתים, לא ניתן לדעת בשלבים הראשונים שלאחר הטיפול הרפואי מהי דרגת הנכות הקבועה ויש להשתמש באפשרות לצרף מספר נכויות שונות או להגיש תביעה במסגרת "החמרת מצב".

טיפ חשוב: לאחר אירוע לב שמרו את כל הקבלות על ההוצאות הרפואיות, לרבות פינוי באמבולנס או מונית למרכז הרפואי וכן תעדו את מהלך הטיפול על מנת לסייע לבנות את תביעת הפיצויים בצורה מלאה, מדויקת ואפקטיבית.

עברתם התקף לב? משרד שפרגר ושות' מסייע בהגשת הטפסים על מנת לקבל את הפיצוי והקצבה המגיעים לכם.

WhatsApp
Facebook
Email
LinkedIn
 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!