חולים באקוסטיק נוירומה (שוואנומה)
חולים באקוסטיק נוירומה (שוואנומה)

חולים באקוסטיק נוירומה (שוואנומה) – יש לכם זכויות!

נפגעי גזזת שקיבלו טיפול בהקרנות כדי לטפל במחלה, פיתחו כתוצאה מהקרנות אלו מחלות שונות, חלקן ממאירות, אחרות כאלו הפוגעות בתפקוד היומיומי,עד לנכות. בין המחלות שהתפתחו עקב ההקרנות לחולי הגזזת מצויה גם מחלת אקוסטיק נוירומה (שוואנומה).

חושבים שאתם עשויים להיות בין הזכאים לתשלומים או פיצויים? הכירו את זכויותיכם בביטוח הלאומי או משרד הבריאות על מנת שתוכלו לממשם.

רקע

מאמצע שנות הארבעים ועד לתחילת שנות הששים של המאה הקודמת, חלו עולים חדשים רבים במחלת הגזזת, בשל תנאי המעברה הצפופים שחיו בהם, והדבקת המחלה מהאחד לשני.
גזזת היא מחלה פטרייתית מדבקת והטיפול שנקבע על ידי המדינה כדי למגר אותה היה הקרנות שקיבלו גם עולים חדשים שנדבקו במחלה וגם עולים שעדיין לא עלו לארץ, זאת כטיפול מונע.
ההקרנות גרמו לסדרה של מחלות קשות בהן לקו המטופלים, ביניהן גידולים במוח, בבלוטת התריס, בעור, בגולגולת, לוקמיה וכן אקוסטיק נוירומה (שוואנומה) – גידול הגדל על גבי עצב השמיעה ומשפיע בהדרגה על השמיעה, על שיווי המשקל, גורם לשיתוק חד צדדי בפנים ולעתים גם ללחץ על המוח.

חוק הפיצויים לנפגעי גזזת

כבר בשנת 1994 נקבע חוק הפיצויים לנפגעי מחלת הגזזת. לפי החוק, נפגעי גזזת שטופלו בהקרנות, בארץ או מחוצה לה, בין השנים 1946 לשנת 1960 ואשר חלו באחת מהמחלות המפורטות ב"ספר המחלות" של המוסד לביטוח לאומי, ביניהן גם מחלת אקוסטיק נוירומה (שוואנומה), זכאים לקבלת פיצויים מהמדינה.
כדי לעשות זאת יש להגיש תביעה נגד משרד הבריאות, תביעה הכוללת מסמכים רפואיים ותיעוד טיפול, אשפוז אם היה כזה, חוות דעת רפואית ומסמכים נוספים.
במקרה בו הוכח הקשר בין הטיפול למחלת הגזזת לבין התפתחות מחלת אקוסטיק נוירומה (שוואנומה), זכאי הנפגע לקבל פיצוי חד פעמי בגובה שייקבע על פי חומרת המחלה ודרגת הנכות שנקבעה לו, וכן, קצבת נכות חודשית, אף היא מבוססת על דרגת הנכות שנקבעה להם.

לדוגמה:

  • מטופלים אשר נקבעו להם 40 אחוזי נכות זכאים לקצבה חודשית בסך 946 ₪.
  • <מטופלים אשר נקבעו להם 70 אחוזי נכות זכאים לקצבה חודשית בסך 1656 ₪.
  • <מטופלים אשר נקבעו להם 100 אחוזי נכות זכאים לקצבה חודשית בסך 2266 ₪.

כאמור יקבלו הנפגעים גם מענק חד פעמי.

התהליך

מימוש הזכויות כרוך בהגשת תביעה ללשכת הבריאות באזור המגורים של הנפגע. הלשכה מעבירה את התביעה למרכז הלאומי לטיפול בנפגעי גזזת, ובהמשך יזומן התובע להתייצב בפני וועדה רפואית של משרד הבריאות, שם ייקבעו אחוזי הנכות להם הוא זכאי. את התגמולים יקבל התובע באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

על מנת להגדיל את הסיכויים לקבלת הפיצויים מומלץ לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בתביעות נגד משרד הבריאות בכלל, ולנפגעי גזזת בפרט, ואשר ילווה את התהליך, יבדוק את טיב המסמכים, ייעץ ואף ייצג את החולה בפני הוועדה הרפואית. חשוב לזכור כי ההליכים הבירוקרטיים הם מייגעים, סבוכים ולעתים גם לא מובנים, ופעמים רבות מוצאים עצמם מבוטחים שזכאים לפיצויים מהמדינה, למשל קצבת נכות, קצבת ניידות וכדומה, לא מודעים כלל לזכויותיהם.

WhatsApp
Facebook
Email
LinkedIn
 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!