רשלנות רפואית בלידה
רשלנות רפואית בלידה

רשלנות רפואית בלידה

פיצויים

רשלנות רפואית בלידה משנה בצורה מהותית את חייה של המשפחה כולה.

עובר שנולד עם ליקוי, אם שלא שרדה את הלידה בשל ניטור לקוי של המוניטור או טיפולים שבוצעו ללא מעקב מסור וזהירות מתבקשת עשויים להפוך את הלידה ממאורע משמח בו המשפחה זוכה לחבר חדש – לאירוע המשפיע על מצבה הנפשי, הכלכלי והפיזי של האם ומשפחתה.

לאילו תוצאות יכולה לגרום רשלנות רפואית בלידה?

בחינה של פסקי הדין לאורך השנים כנגד צוותים רפואיים ובתי חולים בתחום של רשלנות רפואית בלידה מלמדת כי ההשלכות על פעולות שבוצעו ללא נקיטת הזהירות המחייבת גרמו למחלות שונות בקרב עוברים כתוצאה ממחסור בחמצן, למוות כתוצאה ממצוקה עוברית שלא טופלה לנזקים שונים לאם כתוצאה מעיכוב של הצוות הרפואי במתן טיפול וכן, במקרים חריגים, לתוצאות טרגיות הן לאם והן לעובר.

מהו שיעור התביעות על רשלנות רפואית בישראל?

על פי נתונים שפורסמו במוסף הארץ במרץ האחרון מספר תביעות הנזיקין בתחום רשלנות רפואית באופן כללי עלו ב-30% כאשר תחום הגניקולוגיה והלידה מהווה 57.4% אחוז מכלל התביעות.

בחינה של סכומי הפיצויים בעשורים האחרונים מגלה כי הסכומים עלו בצורה משמעותית במשך עשור.

אם ב-2005 עמדו הפיצויים ששלמו גופי הבריאות הציבוריים על סכום של 138 מיליוני שקלים, ב-2015 הסכום תפח ליותר משני מיליארד שקלים.

על מה מתקבל התשלום בתביעות על רשלנות בעת הלידה?

הורים של ילדים שנולדו עם מחלה שנבעה מרשלנות בטיפול הרפואי כמו "שיתוק מוחין" למשל זוכים לפיצוי במסגרת תביעות "הולדה בעוולה". למצב זה יש השלכות על המשפחה כולה לאורך כל חייו של הילד ולכן הפיצויים נועדו להבטיח כי לא יצטרכו לשאת בעלויות אלה בעצמה.

בין השאר הפיצויים משמשים על מנת לכסות טיפולים רפואיים, הוצאות טיפול במבוגר, שינוי מבנה המגורים, טיפולים אלטרנטיביים ועוד מגוון רחב של הוצאות הייחודיות למשפחות לילדים נפגעים. הוצאות אלה מוגדרות בעגה המקצועית כראשי נזק וסכום הפיצוי נפסק לכל ראש נזק בנפרד.

מדוע לא כל הורה לילד נפגע זכאי לפיצוי?

בעוד דרגות נכות שונות מזכות את המשפחה בקצבה חודשית ולעתים גם במענק חד פעמי, תביעות רשלנות רפואית כנגד המרכז הרפואי מתמקדות בקשר בין פעולות שבצע הצוות הרפואי או התעכב מלבצען. לאחר מכן נבדק הקשר בין הנזק לאם או לעובר מפעולות אלה.

הפיצוי ניתן למשפחה בשל העובדה כי אם הצוות המטפל היה פועל בדרך שונה יתכן ולא היה נגרם נזק כלל לעובר.

בחלק מהמקרים, כמו למשל בליקוי שהתגלה במהלך תהליך ההתפתחות של העובר ברחם שאינו קשור ישירות לפעולות שבצע הרופא המטפל בית

המשפט עשוי לקבוע כי לצוות הרפואי לא הייתה שליטה במתרחש ולכן לא יחוייב במתן הפיצויים.

מי משלם את הפיצויים על רשלנות רפואית בלידה?

התביעות כנגד המרכז הרפואי או נגד רופא זה או אחר אינן משולמות ישירות מכיסם. כל אחד מחברי הצוות הפועל במקום מבוטח בפוליסה מיוחדת הקרויה "ביטוח אחריות מקצועית".

פוליסה זו נועדה להגן על הרופא המטפל במקרה של תביעה נגדו וכאשר הוא מפסיד בתביעת רשלנות מקצועית בלידה או רשלנות מקצועית בסיטואציה אחרת במהלך עבודתו תופעל הפוליסה והסכום שפסק בית המשפט ישולם על ידי חברת הביטוח.

האם כדאי להסתייע בעורך דין על מנת להגיש תביעת רשלנות מקצועית בלידה?

הגשת התביעה מחייבת הוכחה של מספר מרכיבים:

  • התנהגות רשלנית
  • נזק שנגרם לאם או לתינוק במהלך הלידה
  • קשר ישיר בין ההתנהגות הרשלנית לנזק שנגרם

על מנת לנתח בצורה נכונה את הסיבות שבעטיין ניתן להגדיר את הפעולה כרשלנית וכן למצוא את הקשר בינן לבין הנזק יש להתמצא היטב הן בהיבטים הרפואיים הקשורים ללידה והן בהיבטים המשפטיים הקושרים את ההתנהגות הרשלנית לנזק. לכן, על מנת לזכות במלוא הפיצויים יש לברר את כלל הפרטים הנוגעים לתהליך הלידה בצורה מקצועית על עו"ד המתמחה בתביעות נזיקין.

בנוסף, גם בקביעת שיעור הנזק באמצעות חלוקה לראשי נזק כדאי להקל על בית המשפט ולדרוש סכום נפרד לכל תחום (למשל עלות טיפולים רפואיים עתידית). עו"ד מקצועי ידע לבצע את החלוקה הנכונה על מנת שהמשפחה תזכה לפיצוי הולם על סבלה וכן על מנת לאפשר לילד חיים נורמליים ככל האפשר למרות פגיעתו.

WhatsApp
Facebook
Email
LinkedIn
 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!