תביעת תאונות דרכים
תביעת תאונות דרכים

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח
תאונת פגע וברח

תאונת "פגע וברח" מוגדרת כתאונה בה נהג הרכב הפוגע באדם אחר נמלט מהזירה מבלי לעצור לסייע לנפגע, להתקשר למשטרה ומבלי שהשאיר את פרטיו המזהים.

על פי הנתונים שפורסמה בישראל, נכון להיום, מתרחשות בממוצע שתי תאונות מסוג זה בישראל, כאשר בשנת 2017 נפגעו והופקרו 762 אנשים לאחר תאונה.

ננסה לעמוד על הסיבות הגורמות לתאונה, הענישה עליה ומי מעניק את הפיצויים לנפגעים.

מדוע נהגים פוגעים ברכב או הולך רגל ונמלטים מהזירה?

תאונות, מטבען, אינן אירוע צפוי מראש. לכן, חלק מהנהגים הנמלטים נמצאים במצב רגשי של משבר, חשש מהשלכות התאונה ולכן אינם עוצרים על מנת לוודא את תוצאות הפגיעה (האם נהג הרכב הנפגע או הולך רגל נפגעו בצורה קלה, בינונית או אנושה).

במצב זה רבים מהם בורחים מהזירה מיד לאחר הפגיעה כאשר חלקם חוזר אליה מאוחר יותר לאחר שהתגברו על הפאניקה הראשונית.
אחרים, לעומת זאת, בורחים מהזירה במכוון על מנת להתחמק מתוצאות מעשיהם. בניסיון להימנע מאפשרות של רישום לוחית הזיהוי על ידי הנפגע או עובר אורח הם מאיצים את נסיעתם לאחר הפגיעה ונמלטים מהמקום.
במקרים נדירים תאונת "פגע וברח" מתרחשת בשוגג כאשר בשל תנאי הדרך או ראות לקויה הנהג אינו מבחין שפגע באדם.

כיצד אדם שהרג שלא במזיד במסגרת תאונת פגע וברח ישפט?

החוק בתחום זה נוסח על מנת להרתיע נהגים מהפקרה של פצועים בתאונה.
לכן, גם במקרה שהתאונה גרמה חלילה למוות, כאשר הנהג אינו תחת השפעה של סמים או אלכוהול, העונש על גרימת מוות ברשלנות יהיה מוגבל עד 3 שנים.
במקרה של נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים בית המשפט עשוי לפסוק זמן ארוך יותר משום שאין מדובר ברשלנות גרידא אלא בנהיגה אסורה במצב בו קצב התגובה של הנהג איטי יותר ויכולת הערכת הסיכונים שלו פגומה.

לצד הענישה על הנהיגה הרשלנית, חוק העונשין מחמיר וקובע עד 14 שנות מאסר בפועל לנהג שהפקיר נפגעים לאחר תאונה.
הסיבה לכך היא שהמחוקק רואה בחומרה רבה יותר את העובדה כי הנהג לא ניגש לבדוק את מצבו של הנפגע, להתקשר למשטרה, לכוחות ההצלה ולמד"א – דבר שעשוי לסכן את חייו של הפגוע בתאונה שעשוי להיות במצב אנוש וזקוק לטיפול רפואי מידי להצלת חייו.

חשוב לציין כי לא רק הנהג שגרם לתאונה ונמלט מהמקום עשוי להישפט אלא גם נוסעים ששהו עמו ברכב והיו עדים לתאונה ולא הזעיקו עזרה.
בהתאם לנסיבות עונשם של השוהים ברכב יכול להיות עד לשבע שנות מאסר ויעמוד בדרך כלל על מחצית מתקופת המאסר שקבע בית המשפט לנהג המפקיר פצוע.

מי מעניק את הפיצויים לנפגעי תאונת פגע וברח?

נפגעים בתאונות דרכים בהם הנהג לא הושיט עזרה וחמק יפוצו, בדרך כלל, על ידי חברת הביטוח של הנהג. כאשר זהותו של הנהג הפוגע אינה ידועה תאגיד ציבורי בשם "קרנית" (הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים) יפצה את הנפגע. אם נפגעתם בתאונת פגע וברח מומלץ להסתייע בעו"ד המתמחה בדיני נזיקין על מנת למקסם את גובה הפיצוי.

WhatsApp
Facebook
Email
LinkedIn
 
x
 
x
 
x
 
x
 
x
 Facebook
x
 
x
 
x
 
x
 Contact us
x
Submit
Email is incorrect
Thank you for your message!